BANJIR TELAH SURUT
KOTA BHARU, KELANTAN: Banjir semakin surut, harap-harap tiada lagi banjir baharu yang datang.
Cuma dalam usaha kita membantu mangsa-mangsa mungkin ada yang terlepas
pandang, sehingga air surut, mereka gagal mendapatkan bantuan yang
sepatutnya (selain makanan dan tempat tinggal).
Sebagaimana yang berlaku di Pusat Pemindahan Banjir Kolej Sultan Ismail (S.I.C), Jalan Telipot, Kota Bharu, pada awalnya ketiadaan elektrik. Setelah banjir surut, baharulah elektrik diperolehi, namun ketiadaan bekalan air dan tempat solat turut mencemaskan mereka. Akhirnya, sebagai alternatif terdekat mereka memunggah air dari sebuah masjid raja berdekatan (terletak di Jalan Tengku Ma'asum, Kota Bharu), masjid ini milik individu yang menanggung sendiri kos bil air dan elektrik tetapi tidak mendapat peruntukan dan bantuan kerajaan.
Paling menyedihkan lagi, masjid ini dicalarkan imejnya dengan sikap tidak berhemah pengunjung yang tidak menjaga kebersihan apabila najis dalam mangkuk tandas yang tidak diflush ditambah pula dengan bau hancing dan buangan tuala wanita ke dalam lubang tandas menyebabkannya tersumbat, selain pasir dan selut dari tapak selipar yang tidak dibersihkan. Memburukkan lagi apabila ada bukan mangsa banjir yang mengambil kesempatan memunggah air paip tanpa meminta izin pemilik masjid berkenaan.
Satu hal lagi ialah, tentang pembahagian bantuan kepada mangsa banjir yang tidak tersusun apabila mangsa yang mendaftar di pusat pemindahan tidak mendapat bantuan (seperti sardin, gula, biskut, milo, air mineral) tetapi disonglap oleh orang lain secara tamak. Bahkan apabila tiba konvoi bantuan makanan itu, tidak dimaklumkan oleh orang yang mengetahuinya untuk tujuan memperolehi untuk dirinya sendiri bantuan itu untuk orang lain. Sewajarnya bantuan seumpama itu sepatutnya melantik jawatankuasa yang menguruskannya dengan merujuk kepada senarai keluarga mangsa yang mendaftar di pusat-pusat pemindahan banjir.
Sebagaimana yang berlaku di Pusat Pemindahan Banjir Kolej Sultan Ismail (S.I.C), Jalan Telipot, Kota Bharu, pada awalnya ketiadaan elektrik. Setelah banjir surut, baharulah elektrik diperolehi, namun ketiadaan bekalan air dan tempat solat turut mencemaskan mereka. Akhirnya, sebagai alternatif terdekat mereka memunggah air dari sebuah masjid raja berdekatan (terletak di Jalan Tengku Ma'asum, Kota Bharu), masjid ini milik individu yang menanggung sendiri kos bil air dan elektrik tetapi tidak mendapat peruntukan dan bantuan kerajaan.
Paling menyedihkan lagi, masjid ini dicalarkan imejnya dengan sikap tidak berhemah pengunjung yang tidak menjaga kebersihan apabila najis dalam mangkuk tandas yang tidak diflush ditambah pula dengan bau hancing dan buangan tuala wanita ke dalam lubang tandas menyebabkannya tersumbat, selain pasir dan selut dari tapak selipar yang tidak dibersihkan. Memburukkan lagi apabila ada bukan mangsa banjir yang mengambil kesempatan memunggah air paip tanpa meminta izin pemilik masjid berkenaan.
Satu hal lagi ialah, tentang pembahagian bantuan kepada mangsa banjir yang tidak tersusun apabila mangsa yang mendaftar di pusat pemindahan tidak mendapat bantuan (seperti sardin, gula, biskut, milo, air mineral) tetapi disonglap oleh orang lain secara tamak. Bahkan apabila tiba konvoi bantuan makanan itu, tidak dimaklumkan oleh orang yang mengetahuinya untuk tujuan memperolehi untuk dirinya sendiri bantuan itu untuk orang lain. Sewajarnya bantuan seumpama itu sepatutnya melantik jawatankuasa yang menguruskannya dengan merujuk kepada senarai keluarga mangsa yang mendaftar di pusat-pusat pemindahan banjir.
Air mula surut pada 28.12.2014.
Setelah air surut, selutlah yang ditinggalkan banjir.
Teks dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH
Tiada ulasan:
Catat Ulasan