REAKTIF: Majalah Maya . Media Pencetus Dimensi Baharu . Memaparkan Berita Terkini . Komentar . Cetusan . Islamisasi . Politik . Selamat Datang . Selamat Membaca . Kepada Semua Pengunjung . Penerbit/Editor: Azmi Mohd. Salleh . Layari: http://azmireaktif.blogspot.my . Penerbit/Editor: Azmi Mohd. Salleh

Ahad, 15 September 2013

Rakyat Perlukan Pembelaan


RAKYAT PERLUKAN PEMBELAAN

PASIR MAS, KELANTAN: "PADA masa dulu, rumah yang maksu tinggal ini adalah rumah buruk (usang), tiada pihak yang ambil peduli. Syukurlah atas keprihatinan jiran-jiran, dapatlah maksu tinggal di rumah ini setelah membaikpulih dan menggantikannya dengan yang baru", ujar Siti Ramlah Yusoff atau Maksu Gayah, 55, dari Kampung Penggu dekat sini kepada Wartawan HARIAN DETIK.

Inilah suatu sketsa tentang masih ramai rakyat di Kelantan yang dihimpit kemiskinan tetapi tiada wakil rakyat yang mengambil tahu tentang nasib mereka. Rakyat diminta memberikan simpati dalam bentuk undi apabila tiba pilihanraya. Selepas itu bukan sekadar batang hidung yang tidak kelihatan, kelibat tubuhnya juga tiada. Sedar-sedar berkereta besar menjengah laluan.

Beginilah nasib Maksu Gayah, untuk mencari sesuap rezeki bagi menyuapkan anaknya yang seramai 10 orang itu, tiada jalan lain selain menjaja makanan dan sedikit minuman. Untuk menjadi pengemis bukan sifatnya.

Gayah menjaja makanan dan minuman ringan secara kecil-kecilan di perkarangan rumahnya untuk mencari sedikit perbelanjaan harian.

Foto ini dirakam di Kampung Penggu, Pasir Mas, Kelantan pada 14.9.2013.
Teks:
AZMI MOHD. SALLEH
Foto:
MOHD. KAMAL IBRAHIM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan