REAKTIF: Majalah Maya . Media Pencetus Dimensi Baharu . Memaparkan Berita Terkini . Komentar . Cetusan . Islamisasi . Politik . Selamat Datang . Selamat Membaca . Kepada Semua Pengunjung . Penerbit/Editor: Azmi Mohd. Salleh . Layari: http://azmireaktif.blogspot.my . Penerbit/Editor: Azmi Mohd. Salleh

Ahad, 15 November 2015

Sampah Jadi Model


SAMPAH JADI MODEL

TANAH MERAH, KELANTAN: Lazimnya, manusia yang menjadi model hasil ketokohan mereka. Tetapi hari ini, "sampah" pula yang menjadi model.

Di mana-mana tempat sama ada di bandar, di kampung dan di bahagian pedalaman, sampah yang diperkatakan. Disebabkan sikap manusia, sampah dibuang sewenang-wenang dan sesuka hati. Paling senang, sampah dibuang di tepi dan di bahu-bahu jalan.

Membicarakan tentang sampah, walaupun di tempat itu cantik dan menarik, namun apabila sampah dibuang di tempat itu, kawasan yang cantik dan menarik dianggap kawasan sampah. Walaupun di sesetengah tempat, dipasang papan tanda larangan membuang sampah. Namun, di kawasan papan tanda larangan itulah yang dianggap sebagai tong sampah.

Sikap manusia "dungu" dan "tidak berhemah" ini menjadikan kawasan yang menarik menjadi cacat akibat perbuatan membuang sampah. Justeru, sampai bila kita berkeadaan begini?
 


Gatalnya tangan manusia, sampah dibuang sesuka hati di bahu jalan.

Foto ini dirakam di Kampung Chat Rimau, Tanah Merah, Kelantan pada 14.11.2015.

Tulisan dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan