REAKTIF: Majalah Maya . Media Pencetus Dimensi Baharu . Memaparkan Berita Terkini . Komentar . Cetusan . Islamisasi . Politik . Selamat Datang . Selamat Membaca . Kepada Semua Pengunjung . Penerbit/Editor: Azmi Mohd. Salleh . Layari: http://azmireaktif.blogspot.my . Penerbit/Editor: Azmi Mohd. Salleh

Selasa, 2 September 2014

Masalah Tiada Longkang


MASALAH TIADA LONGKANG

WAKAF BAHARU, KELANTAN: Peranan longkang adalah untuk menakung air sama ada air buangan dari premis dan kediaman untuk tidak melimpah keluar ke serata arah. Namun, pastinya akan menimbulkan masalah apabila longkang yang sepatutnya dibina dan diwujudkan di kawasan perumahan dan premis perniagaan tiada di tempat terbabit.

Lazimnya, setiap kali wujudnya kawasan perumahan terutamanya berdekatan pula dengan laluan atau jalan raya, longkang amat penting dibina. Jika tidak, ke mana air buangan dari rumah akan dialirkan.

Seorang penduduk, Zainuddin Mohd. Shah, 49, atau lebih dikenali sebagai Din dari Kampung Pauh Ganja, Wakaf Baharu, Kelantan ketika ditemui Wartawan HARIAN DETIK berkata, terdapat kira-kira 15 buah rumah di kampung itu yang tidak mempunyai longkang dan longkang terbabit sepatutnya dibina di kampung itu.

"Terdapat kira-kira 15 buah rumah di Kampung Pauh Ganja ini yang berdekatan dengan jalan raya tidak mempunyai longkang. Jika tiada longkang, ke mana air buangan itu akan dialirkan?" katanya.

Dalam hubungan ini, diminta pihak Majlis Daerah Tumpat (MDT), Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) serta Jabatan Kerja Raya (JKR) memberikan perhatian dan menyelesaikan masalah penduduk yang tidak mempunyai longkang itu supaya tidak menimbulkan sesuatu masalah di belakang hari.
 
Zainuddin Mohd. Shah atau Din.

Din menunjukkan laluan bersebelahan kediaman dan premis tiada longkang.
 
Teks:
AZMI MOHD. SALLEH

Jurufoto:
MOHD. KAMAL IBRAHIM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan