REAKTIF: Majalah Maya . Media Pencetus Dimensi Baharu . Memaparkan Berita Terkini . Komentar . Cetusan . Islamisasi . Politik . Selamat Datang . Selamat Membaca . Kepada Semua Pengunjung . Penerbit/Editor: Azmi Mohd. Salleh . Layari: http://azmireaktif.blogspot.my . Penerbit/Editor: Azmi Mohd. Salleh

Sabtu, 5 September 2015

Puting Beliung?


PUTING BELIUNG?

KUALA KRAI, KELANTAN: Kejadian demi kejadian melanda Kelantan. Kalau sebelum ini, kita tidak pernah mendengar kejadian bencana sebesar itu, ternyata hal itu kini sudah berubah. Alam semakin berputar menurut kehendak Pencipta-Nya (Allah S.W.T). Bukan kerana alam itu, tetapi kerana perbuatan dan sikap manusia.

Kalau pada tahun lalu (2014), banjir besar melanda Kelantan, tempat tinggi biasanya selamat, tetapi kedatangan banjir 2014 menyebabkan penghuni di tempat tinggi terpaksa berpindah juga. Selepas itu berlaku pula angin kencang.

Di Kota Bharu, pada petang Jumaat lalu berlaku awan hitam membentuk puting beliung (dari pangkalnya) sehingga berarak seperti seekor naga dari arah Tesco melalui Jambatan Sultan Yahya Petra menuju arah Tambatan Diraja, Kota Bharu. Mungkin angin seumpama ini yang pernah menghukum umat-umat Nabi Nuh a.s yang lalai dan tidak beriman kepada Allah S.W.T.

Namun, awan hitam yang yang melanda Kota Bharu masih geram dengan perilaku manusia yang semakin lalai, lara dan lagha sehingga beberapa buah rumah di Kampung Keroh, Kuala Krai dibadai angin kencang yang pada awalnya apabila dilihat dari jauh membentuk awan hitam dan "puting beliung".

Hanya beberapa buah rumah yang runtuh dibadai angin pelik. Kalau di negara-negara Barat, angin seumpama menerbangkan kereta, rumah dan bangunan. Tetapi entahlah, jika manusia masih dengan sikap mereka, apa lagi akan berlaku kita tidak tahu. Kejadian angin kencang paling kuat bermula pada tahun 2009 sehingga tahun 2015.


Rumah ranap dibadai angin kencang membentuk awan hitam dan puting beliung di Kampung Keroh, Kuala Krai, Kelantan pada 26.8.2015 baru-baru ini.

Tulisan dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan