REAKTIF: Majalah Maya . Media Pencetus Dimensi Baharu . Memaparkan Berita Terkini . Komentar . Cetusan . Islamisasi . Politik . Selamat Datang . Selamat Membaca . Kepada Semua Pengunjung . Penerbit/Editor: Azmi Mohd. Salleh . Layari: http://azmireaktif.blogspot.my . Penerbit/Editor: Azmi Mohd. Salleh

Rabu, 9 Disember 2015

Mana Topi Keledar?


MANA TOPI KELEDAR?

PASIR MAS, KELANTAN: Topi keledar adalah alatan keselamatan yang dapat membantu penunggang dan pembonceng motosikal jika berlaku sesuatu kejadian nahas. Dengan adanya topi keledar, jika berlaku nahas atau terbabas, bahagian kepala anggota terawal yang menerima natijahnya.
 
Jika penunggang dan pembonceng motosikal mengenakan topi keledar ketika berada di jalan raya, dengan tiba-tiba hari tersebut berlaku kejadian yang tidak diingini seperti "nahas", pastinya bahagian kepala akan bebas dari terhantuk jalan apabila tubuh terpelanting atau tergolek. Tetapi jika tidak memakainya, pastinya jika kepala terhantuk kecederaan pasti dialami.
 
Namun, lazimnya kebanyakan penunggang dan pembonceng motosikal hari ini sama ada kanak-kanak, golongan muda mudi, malah ada juga di kalangan ibu-ibu yang menunggang dengan memboncengkan anak-anak mereka yang juga tidak memakai topi keledar seolah-olah tidak akan ada apa-apa yang berlaku. Apatah lagi kononnya, memakai topi keledar amat menyusahkan.
 
Sebagaimana penunggang dan pembonceng motosikal yang melalui Kampung Tal Tujoh, Pasir Mas, Kelantan ini tidak patut dicontohi. Ini kerana, caranya itu boleh membahayakan nyawanya sendiri apatah lagi bahagian yang mudah terdedah dengan bahaya nahas bagi motosikal adalah kepalanya.
 
Bahaya menunggang dan membonceng motosikal tanpa topi keledar.
 
Foto ini dirakam di Kampung Tal Tujoh, Pasir Mas, Kelantan pada 29.11.2015.

Tulisan dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan