REAKTIF: Majalah Maya . Media Pencetus Dimensi Baharu . Memaparkan Berita Terkini . Komentar . Cetusan . Islamisasi . Politik . Selamat Datang . Selamat Membaca . Kepada Semua Pengunjung . Penerbit/Editor: Azmi Mohd. Salleh . Layari: http://azmireaktif.blogspot.my . Penerbit/Editor: Azmi Mohd. Salleh

Rabu, 16 Disember 2015

Pelepasan Asap Kenderaan


PELEPASAN ASAP KENDERAAN

MACHANG, KELANTAN: Kata sesetengah pendapat, asap putih bahaya kepada alam sekitar dari asap hitam. Tetapi, apabila dikatakan asap, tentunya membahayakan alam sekitar apatah lagi terhadap kesihatan manusia. Disebabkan asap dilepaskan ke udara manakala udara pula disedut oleh hidung manusia sebagai pernafasan, jadi apa yang disedut dan dihidu oleh hidung manusia itu adalah asap bukannya udara kerana asap telah bercampur dengan udara.

Asap yang dilepaskan dari ekzos kenderaan yang menggunakan minyak petrol mahupun diesel adalah memang bahaya kepada kualiti udara. Pelepasan asap ke udara akan mengakibatkan pencemaran udara, apatah enjin kenderaan tidak pernah diselenggarakan akan tentunya akan mengeluarkan asap yang banyak.
 
Enjin kenderaan yang tidak diberikan perhatian akan mengeluarkan asap yang terlalu banyak.
 
Foto ini dirakam di Kampung Labok, Machang, Kelantan pada 13.12.2015.
 
Tulisan dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan