REAKTIF: Majalah Maya . Media Pencetus Dimensi Baharu . Memaparkan Berita Terkini . Komentar . Cetusan . Islamisasi . Politik . Selamat Datang . Selamat Membaca . Kepada Semua Pengunjung . Penerbit/Editor: Azmi Mohd. Salleh . Layari: http://azmireaktif.blogspot.my . Penerbit/Editor: Azmi Mohd. Salleh

Selasa, 29 Julai 2014

Bahana Buang Sampah


BAHANA BUANG SAMPAH

MACHANG, KELANTAN: Membicarakan tentang sampah, cerita tentangnya tidak akan berakhir selagi ada sampah dan selagi manusia menghasilkan bahan buangan berkenaan. Sampah akan tetap menjadi sampah apabila manusia menghasilkan sampah yang akhirnya dibakul sampahkan.

Sikap terpuji dan berhemah apabila sampah dibuang ke tempat yang dikhaskan seperti tong sampah, sebaliknya jika gemar membuang dan mencampakkannya dari kenderaan, tentunya sampah yang dibuang itu pasti akan tergolek dari tong sampah itu. Apabila tergolek dari tong, tentunya akan bertaburan dipijak kenderaan yang lalu lalang. Sudahnya, menjadi habuan haiwan yang gemarkan makanan yang masih berbaki di dalam bungkusan sampah itu.

Akibatnya, jalan raya juga menjadi sampah dan tentulah baunya agak busuk. Walaupun agak busuk, haiwan menganggapnya sebagai makanan mereka, kalau tidak kucing, anjing, lembu, kambing dan ayam, spesis monyet juga tumpang sekaki untuk mendapatkan sisa makanan dari bungkusan yang tergolek dari tong sampah itu.
 

 Spesis monyet juga gemarkan sampah kerana kandungan di dalam bungkusan sampah adalah sisa makanan dan minuman.
 
Foto sampah ini dirakam di laluan Kampung Joh, Machang, Kelantan pada 26.7.2014.
 
Teks:
AZMI MOHD. SALLEH
 
Jurufoto:
MOHD. KAMAL IBRAHIM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan