REAKTIF: Majalah Maya . Media Pencetus Dimensi Baharu . Memaparkan Berita Terkini . Komentar . Cetusan . Islamisasi . Politik . Selamat Datang . Selamat Membaca . Kepada Semua Pengunjung . Penerbit/Editor: Azmi Mohd. Salleh . Layari: http://azmireaktif.blogspot.my . Penerbit/Editor: Azmi Mohd. Salleh

Selasa, 29 Julai 2014

Lembu Oh! Lembu


LEMBU OH! LEMBU

MACHANG, KELANTAN: Bukan manusia saja yang suka merempit tanpa memakai topi keledar malah memandu agak laju supaya dianggap "jaguh" jalan raya yang tentunya mengganggu pengguna-pengguna jalan raya yang lain.

Namun, haiwan juga suka merempit dan berfoya-foya di jalan raya apabila tali yang membungkas leher haiwan itu tidak dipasang atau ditambat sebagaimana yang sepatutnya sebagai "haiwan". Lazimnya, dalam keadaan jalan raya, lembulah yang sering mengganggu, boleh mengancam dan membahayakan pengguna jalan raya dan pemandu kenderaan lain untuk memandu dalam keadaan tenteram dan selesa.

Walau bagaimanapun, untuk menyalahkan lembu amat tidak wajar kerana haiwan berkenaan tidak boleh berfikir. Hanya pemilik lembu itu yang mampu untuk berfikir, apakah haiwannya itu membahayakan orang lain atau tidak, sudah ditambat atau sebaliknya. Jika pemilik haiwan berkenaan tidak dapat berfikir tentang tanggungjawabnya untuk mengawal dan menambat lembu-lembu milik masing-masing, faham-fahamlah pemiliknya itu patut dianggap seperti haiwan itu "lembu".
 

Lembu-lembu dibiarkan bebas berkeliaran di jalanan tanpa ditambat.

Foto ini dirakam di Kampung Joh, Machang, Kelantan pada 26.7.2014.
 
Teks dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan