REAKTIF: Majalah Maya . Media Pencetus Dimensi Baharu . Memaparkan Berita Terkini . Komentar . Cetusan . Islamisasi . Politik . Selamat Datang . Selamat Membaca . Kepada Semua Pengunjung . Penerbit/Editor: Azmi Mohd. Salleh . Layari: http://azmireaktif.blogspot.my . Penerbit/Editor: Azmi Mohd. Salleh

Isnin, 28 Julai 2014

Rezeki Dari Lemang


REZEKI DARI LEMANG

TANAH MERAH, KELANTAN: Di Kelantan, amat sukar untuk menikmati kelazatan lemang, bagi segelintir penggemarnya. Ini kerana, lazimnya lemang ini banyak dijual di Setiu, Terengganu.

Walau bagaimanapun, kini kesukaran untuk menikmati juadah lemang tidak perlu dirisaukan lagi berikutan lemang yang dimaksudkan boleh diperolehi dengan mudah di Tanah Merah, Kelantan. Apabila anda melalui laluan umum di Kampung Tepi Sungai itu, anda akan dapat melihat ramai peniaga lemang sedang asyik membakar lemang dan sementara lemang itu masak sepenuhnya, mereka juga menunggu pelanggan yang akan singgah membeli di gerai mereka.

Boleh dikatakan, setiap kali Ramadan menjelma, akan ada kelibat penjual, gerai-gerai dan beberapa batang buluh untuk membuat lemang di kampung berkenaan.



Salah seorang pelanggan singgah untuk membeli lemang di sebuah gerai di laluan berkenaan.

Foto ini dirakam di Kampung Tepi Sungai, Tanah Merah, Kelantan pada 26.7.2014.
 
 Teks:
AZMI MOHD. SALLEH
 
Jurufoto:
MOHD. KAMAL IBRAHIM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan